FAKÜLTEMİZDE İLK DERS: AHLAK DAVASINA ADANMIŞ BİR ÖMÜR NURETTİN TOPÇU


Trakya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi’nde 2021-2022 Eğitim Öğretim Yılının İlk Dersi etkinliği Fakültemiz Konferans Salonunda icra edildi. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Hüseyin Karaman’ın misafir olduğu derste Nurettin Topçu konuşuldu.

Trakya Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Erhan Tabakoğlu, İlahiyat Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Cevdet Kılıç, akademisyenler ve öğrencilerin katıldığı program İlahiyat Fakültesi öğretim üyelerinden Doç. Dr. Abas Jahjai’nin Kur’an-ı Kerim tilaveti ile başladı. Erhan Tabakoğlu’nun selamlama konuşmasının ardından Cevdet Kılıç, misafir konuşmacıyı tanıttığı kısa bir konuşma yaptı. Ardından konuşmasını yapmak üzere Hüseyin Karaman’ı kürsüye davet etti.

Böyle bir program vesilesiyle Trakya Üniversitesi’nde bulunmaktan memnuniyet duyduğunu ifade eden Hüseyin Karaman, konuşmasına Nurettin Topçu’nun hayat hikayesini anlatarak başladı. Topçu’nun vatanına ve milletine olan sevgisini gösteren bir anektoda yer veren Karaman, Sorbonne’da yılın doktorası olarak Topçu’nun çalışmasının seçildiğini, birincilik için kendisine ödüller teklif edildiğinde bu ödüllerin hiçbirini kabul etmediğini, sadece üniversitenin giriş ve çıkış kulelerinde 24 saat ay yıldızlı Türk Bayrağının dalgalanmasını ve salonda İstiklal Marşımızın okunmasını istediğini söyledi. Topçu’nun ülkesine döndüğünde İstiklal Marşına saygısızlıktan kovuşturma geçirmesinin ve tezinin Fransa'da aynı yıl Türkiye’de ise 56 yıl sonra basılmasının bir talihsizlik olduğunu ifade etti.

Karaman, Topçu’nun ülkesine çok bağlı olduğunu Sorbonne Üniversitesi’nde hocasının orada kalması için yaptığı teklife “benim ülkeme karşı vefa borcum var” diyerek reddettiğini söyledi.
Karaman, Nurettin Topçu’nun ahlak anlayışını ortaya koymak üzere onun hayatından birkaç örnek davranışı dinleyenlere nakletti. “Ülkesine döndüğünde Galatasaray Lisesi’nde öğretmen olarak göreve başlayan Topçu, bazı öğrenciler için istenen haksız yere ders geçirme talebini reddetmiş ve İzmir’e sürülmüştür.”
“Mahir İz’in müdür olduğu zamanlarda İstanbul İmam-Hatip Okulu'nda derse girmeye başlayan Topçu, görevliden maaşını almamaktadır. Din eğitiminin ibadet olduğunu maaş almayacağını söylemektedir. ‘İmzayı at maaşı al fakir öğrencilere dağıt’ teklifini de reddetmiştir.”
Karaman, Topçu’nun uğradığı haksızlıklara bir örnek olarak onun iki yıl İstanbul Üniversitesi’nde derse girmesine ve doçent olmasına rağmen üniversiteye alınmamasını verdi.  

Kırk yıl derse mabede girer gibi girdiğini söyleyen Topçu’dan öğrenilecek çok şey olduğunu ifade eden Karaman, gençlere Celaleddin Ökten Hocanın tavsiyesini hatırlattı: “Asrın ihtiyaçlarını müdrik, Doğu’yu da Batı’yı da iyi bilen münevver kimseler olarak yetişmelisiniz! Dindar görüneceğiz diye mutaassıp olmayın! Aydın desinler diye de dinden taviz vermeyin”

Karaman, bu toplantının Nurrettin Topçu’nun daha çok tanınmasına vesile olması temennisi ile konuşmasını nihayete erdirdi. Dinleyicilere soru sorma fırsatı verilince Rektör Tabakoğlu, “Efendimiz (SAV) ‘Ben güzel ahlakı tamamlamak için gönderildim’ buyuruyor. Eğitim en iyi uygulama ile gerçekleşir. Önemli kişilerin hallerini duyuyoruz biraz da bugün uygulamalı ahlak olarak ne yapmamız gerekiyor. Ahlak yolculuğunda nasıl yol alacağız?” dedi. Karaman bu soruya şu şekilde cevap verdi: “Bal şişesinin dışından bal yaşanmaz. Onun tadılması gerekir. Peygamber Efendimiz’in hayatını çok iyi öğreneceğiz. Mehmet Akif ve Nurettin topçu gibi kişileri iyi tanımamız gerekiyor. En zor durumlarda dahi ahlakını koruyan bu insanların hayatını iyi öğrenmemiz gerekiyor. Zor durumlarda bu kişiler ahlakını muhafaza etmesine rağmen bugün bir bahane ile devlet malına el uzatılabiliyor. İnsanlar kendisinden imkan olarak üstte olan kişilere bakıyor oysa sağlık açısından dahi elimizde olan nimetlere bakmalıyız. Gençlere bu konuda çok iş düşüyor” diyerek sözlerine son-verdi.
Rektör Tabakoğlu ve Dekan Kılıç’ın Hüseyin Karaman’a hediye takdimi ile program sona erdi.
Ek Resimler
Bu içerik 27.10.2021 tarihinde yayınlandı ve toplam 465 kez okundu.